Prestigepris til Hamsunsenteret
Hamsunsenteret vant prisen for Årets formidlingskonsept med bidraget «Markens grøde – en høytlesningskonsert» på Det nasjonale museumsmøtet 2018. I finalen deltok syv ulike museumskonsepter, og Hamsunsenteret gikk seirende ut sammen med «Eidsvoll 1814».
«Markens grøde – en høytlesningskonsert» tar utgangspunkt i Hamsuns Nobelprisroman og ble utviklet i forbindelse med romanens 100-årsjubileum i 2017. Konseptets mål er å skape en knallsterk litterær opplevelse som gir folk lyst til å lese mer.
Juryens kriterier var blant annet å bruke nye formidlingsmetoder, vekke ny interesse blant publikum, og at bidragene skulle være retta mot nye publikumsgrupper.
– Dette prosjektet er midt i kjernen av vårt formidlingsarbeid. Det er fantastisk å få en slik annerkjennelse fra museums–Norge. Målet vårt er alltid å vise at Hamsuns litteratur er fascinerende og relevant, sier en tydelig stolt direktør for Hamsunsenteret, Arne André Solvang.
Høytlesningskonserten «Markens grøde» har nettopp vært på turné i Salten som en del av Den kulturelle spaserstokken. Gjennom hele 2017 var forestillingen en rød tråd i Hamsunsenterets Markens grøde 100-årsjubileum. Høytlesningskonserten var sommerens formidlingskonsept på Hamsunsenteret og var en del av programmet både på Sagaspillene i Steigen og Festspillene i Harstad. I tillegg til Hamsunsenterets egne produksjoner i Bodø på Forskningsdagene og på SALT Art i Oslo hvor til og med H.K.H. Mette Marit var begeistret gjest. Årets formidlingskonsept kan også oppleves på Hamarøy i sommer, hvor det fremføres som Låvekonsert på Tunet (Oppeid).
Prosjektet er utviklet og produsert av Solveig Hirsch, formidlingsleder på Hamsunsenteret, Nordis Tennes og Annelise Grindheim, begge formidlere ved Hamsunsenteret. Musikken er komponert av Johannes R. Fauchald.